Bouwdepot
-
Bij het afsluiten van een hypotheek kun je een deel van het hypotheekbedrag in een bouwdepot plaatsen. Dit geld kun je gebruiken om verbouwkosten of de bouw van een nieuwbouwhuis te betalen. De hoogte van het bouwdepot is onder andere afhankelijk van de waarde van jouw woning voor en na verbouwing.
Lees meer over het bouwdepot op deze pagina.Je bouwdepot beheer je via Mijn Clarian Wonen. In je persoonlijke omgeving kun je facturen uploaden, wijzigingen doorgeven en het saldo van je bouwdepot checken. Ook zie je wanneer je je rekeningen betaald krijgt. Met Mijn Clarian Wonen heb je op elk moment een actueel overzicht.
-
Je kunt gebruikmaken van het bouwdepot wanneer wij van de notaris een kopie van de getekende akte ontvangen. Uiterlijk 3 werkdagen na het ingaan van je hypotheek krijg je een brief thuis met een registratiecode en instructies om Mijn Clarian Wonen te activeren. Via Mijn Clarian Wonen kun je vervolgens eenvoudig gebruikmaken van jouw bouwdepot en declaraties indienen.
-
Je kunt je rekeningen eenvoudig online declareren via Mijn Clarian Wonen door een foto van de bonnen en facturen te uploaden. Wij betalen vervolgens de kosten uit je bouwdepot. Dat kan aan jou zijn als je het geld hebt voorgeschoten. Of rechtstreeks aan de aannemer of leverancier.
Maak je gebruik van Mijn Clarian Wonen?
- Ja, dan kun je 24/7 declaraties indienen in jouw portaal. Klik hier om in te loggen.
- Nee, maak dan hier een account aan, zodat je 24/7 declaraties kan indienen via jouw portaal. Over een aantal werkdagen krijg je van ons een brief met de nieuwe code en een handleiding van het portaal.
-
Voor een bestaande woning is het bouwdepot maximaal 9 maanden geldig. En voor een nieuwbouwwoning 24 maanden. Verlengen is mogelijk met 6 maanden, maar Clarian Wonen geeft dan geen vergoeding meer op het uitstaande bedrag.
-
We beoordelen je declaratie binnen 6 werkdagen. Is je declaratie goedgekeurd? Dan betalen wij het geld binnen 1 werkdag uit. Als je declaratie niet is goedgekeurd laten we je dit weten.
Zodra je declaratie is beoordeeld, ontvang je een notificatiemail dat er een bericht klaarstaat in Mijn Clarian Wonen. Heb je nog geen account? Dan kun je hier een account aanmaken. Binnen enkele dagen ontvang je thuis een brief met de nieuwe code en een handleiding.
-
Houd je aan de regels hieronder:
- Bij bestaande bouw moet het aflever- of factuuradres gelijk zijn aan het onderpandadres. Bij nieuwbouw mag dit ook het correspondentieadres zijn.
- De gegevens van de leverancier moeten op de factuur staan: handelsnaam, KvK-nummer, BTW-nummer en factuurnummer.
- Uit de factuur moeten we op kunnen maken wat je gekocht hebt of welke werkzaamheden je hebt laten uitvoeren. Wordt er in de factuur verwezen naar een offerte? Stuur deze dan ook mee.
- De datum op de factuur ligt na de datum van het ontvangen renteaanbod.
- Een offerte opsturen kan ook. Daar moet wel een betaalbewijs bij zitten. We keren alleen uit als we zien dat je ook hebt betaald.
Heb je een aankoop gedaan bij of werkzaamheden laten uitvoeren door een bedrijf buiten Nederland? Houd dan ook rekening met het volgende:
- Heeft het bedrijf geen Nederlands bankrekeningnummer? Dan moet je de factuur eerst zelf betalen. Stuur de factuur met het betalingsbewijs als bijlage bij jouw declaratie in. Geef hierbij aan dat je deze declaratie aan jezelf laat uitkeren.
- Stuur een duidelijke (leesbare) factuur in waar de volgende gegevens op staan: handelsnaam, BTW-nummer en factuurnummer.
- We accepteren alleen facturen in het Engels of Duits. Vermeld bij een factuur uit Duitsland: ‘Rechnung’ en bij een Engelse factuur ‘Invoice’.
-
Geef bij het insturen van de declaratie via Mijn Clarian Wonen aan welk bedrag we uit welke rubriek moeten uitbetalen. Voeg hierbij de verzamelfactuur toe.
-
Bij het bepalen van je bouwdepot heb je aangegeven welk deel gereserveerd moet worden voor meerwerk. Je krijgt dan een aparte rubriek waaruit je meerwerk kunt declareren.
-
Via Mijn Clarian Wonen kun je onder het kopje ‘bouwdepot‘ een verzoek indienen om je bouwdepot te verlengen.
-
Is je declaratie afgewezen? Dan vind je in de berichtenbox van Mijn Clarian Wonen de afwijsreden. In het bericht staat ook waar je rekening mee moet houden. Met een gecorrigeerde factuur moet je een nieuwe declaratie indienen.
Is je declaratie nog niet beoordeeld en kom je erachter dat deze fout is? Bel dan naar 010-242 2360 om je declaratie te annuleren.
-
Het kan zijn dat de factuur en/of de declaratie niet voldeden aan de voorwaarden. Je vindt de afwijsreden in de berichtenbox van Mijn Clarian Wonen. In het bericht staat ook waar je rekening mee moet houden. Heb je een aangepaste factuur? Dan moet je een nieuwe declaratie indienen in Mijn Clarian Wonen.
-
Hier kunnen twee redenen voor zijn:
- We kunnen de kosten niet uit het bouwdepot uitbetalen omdat ze niet waarde vermeerderend zijn.
- Er is niet voldoende geld meer in de rubriek van het bouwdepot. In dat geval betalen we enkel het bedrag dat over is uit.
-
Is je declaratie nog niet beoordeeld en kom je erachter dat deze fout is? Dan kun je dit annuleren door te bellen naar 010-242 2360.
-
Je kunt het verbouwplan veranderen als dit de waarde van je woning verhoogt. Je hebt hiervoor wel toestemming van ons nodig. Wil je jouw verbouwplan veranderen? Ga dan in Mijn Clarian Wonen naar ‘Verbouwplan wijzigen‘ en vul de gegevens in. Vervolgens beoordelen wij het nieuwe verbouwplan. Soms vragen wij om extra informatie, zoals een nieuw taxatierapport. Het verwerken van dit verzoek duurt ongeveer 10 werkdagen.
-
Een veelvoorkomende reden is dat je minder dan 50 procent van de rubriek hebt verbruikt. Wil je deze rubriek alsnog wijzigen? Dan is de kans aanwezig dat we extra documenten bij je moeten opvragen. Bijvoorbeeld een aanvullende verklaring van dezelfde taxateur.
Waarom moeten we extra documenten opvragen?
Bij het afsluiten van je hypotheek heb je een deel van het hypotheekbedrag in een bouwdepot geplaatst. Met dit deel ga je bepaalde werkzaamheden verrichten. Aan de hand van deze werkzaamheden is de marktwaarde van jouw woning na verbouwing bepaald. Vervallen bepaalde werkzaamheden? Of gebruik je niet het volledige bedrag in de rubriek voor de werkzaamheden? Dan kan dit ervoor zorgen dat de marktwaarde na verbouwing lager is. Als dezelfde taxateur in die aanvullende verklaring aangeeft dat de waarde niet lager zal zijn, dan gaan wij aan de slag met het (her)beoordelen van je wijzigingsverzoek.De rubrieken ‘Energiebespaarbudget’ of ‘energiebesparende voorzieningen’ kunnen niet gewijzigd worden.
-
Heb je de rubriekswijziging via Mijn Clarian Wonen aangevraagd? Dan ontvang je zodra het verzoek is afgehandeld, een notificatiemail dat er een bericht voor je klaarstaat in jouw berichtenbox in Mijn Clarian Wonen. In het bericht lees je of de wijziging is doorgevoerd of afgewezen. Houd er rekening mee dat de doorlooptijd van het verwerken van je verzoek 10 werkdagen in beslag neemt.
-
Is je verzoek nog niet beoordeeld? Bel dan naar 010-242 2360 om het verzoek te annuleren.
-
Zodra we je hebben geïnformeerd dat de rubriekswijziging akkoord is, kun je hiervan gebruikmaken. Je ontvangt deze bevestiging in de berichtenbox van Mijn Clarian Wonen.
-
Over het geld in je bouwdepot krijg je van ons rente. De hoogte ervan is gelijk aan de hypotheekrente die je betaalt. Verleng je je bouwdepot? Dan krijg je geen rente meer.
Hypotheek aanvragen
-
Je kunt een Clarian Wonen hypotheek aanvragen via een onafhankelijk adviseur die Clarian Wonen aanbiedt. Clarian Wonen geeft zelf geen hypotheekadvies.
Mijn gegevens
-
Sinds 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. De AVG geeft jou meer zeggenschap over jouw persoonsgegevens. Dit betekent dat je het recht hebt om de gegevens in te zien en te ontvangen die Clarian Wonen van jou bewaart. Je kunt je persoonsgegevens in een paar stappen opvragen:
- Ga naar Mijn Clarian Wonen en log in
- Klik rechtsboven op jouw naam en klik vervolgens op ‘Mijn gegevens‘
- Daarna klik je op ‘Opvragen persoonsgegevens‘
- Controleer jouw e-mailadres. Klopt dit niet? Dan kun je dit meteen aanpassen
- Verstuur het verzoek door te klikken op ‘Aanvraag indienen‘
- Je ontvangt de informatie per e-mail
-
Clarian Wonen stuurt alleen post naar het adres van de woning waarvoor je de lening hebt afgesloten. Een adreswijziging vraag je aan via Mijn Clarian Wonen.
-
Je kunt je wachtwoord wijzigen door in Mijn Clarian Wonen te kiezen voor ‘Mijn lening‘ en vervolgens voor ‘Persoonlijke gegevens‘.
Heb je een nieuw telefoonnummer en ben je nog in het bezit van je oude telefoonnummer? Dan kun je jouw telefoonnummer wijzigen in Mijn Clarian Wonen. Log in en ga naar ‘Mijn lening‘ en vervolgens naar ‘persoonlijke gegevens‘.
Ben je niet meer in het bezit van je oude telefoonnummer? Neem dan contact met ons op. Wij passen je telefoonnummer voor je aan in ons systeem en sturen je een nieuwe registratiecode post. Hiermee kun je je opnieuw registeren met je nieuwe telefoonnummer.
Heb je een nieuw e-mailadres? Log eerst in met jouw oude e-mailadres. Ga in je account naar ‘Mijn lening‘ en ‘persoonlijke gegevens‘ en wijzig je e-mailadres. Je kunt nu inloggen met je nieuwe e-mailadres.
Ben je je wachtwoord vergeten? Neem dan contact met ons op. Wij passen je e-mailadres voor je aan in ons systeem en sturen je een nieuwe registratiecode per post. Zo kun je je opnieuw registeren met een nieuw e-mailadres.
Jaaropgave
-
Elk jaar ontvang je een jaaropgave van je hypotheek. Dit is een totaaloverzicht van alle bedragen die je in het jaar moest betalen en hebt ontvangen. De jaaropgave bevat de gegevens die je kunt gebruiken voor je belastingaangifte.
-
In het begin van het nieuwe jaar staat je jaaropgave klaar in Mijn Clarian Wonen. Je ontvangt een e-mail wanneer je jaaropgave klaarstaat.
Heb je geen Mijn Clarian Wonen account? Vraag dan een registratiecode aan via deze pagina. Je ontvangt binnen 3 werkdagen de code thuis per post waarmee je jouw persoonlijke account kunt activeren.
Mijn Clarian Wonen
-
Nadat je hypotheek is gepasseerd, ontvang je een welkomstbrief met jouw registratiecode per post. Je ontvangt dit ongeveer 10 werkdagen nadat je bij de notaris bent geweest.
Heb je deze registratiecode niet ontvangen? Vraag dan hier de registratiecode aan via de knop ‘Registratiecode aanvragen‘. Binnen enkele werkdagen ontvang je de registratiecode per post.
Het is ook mogelijk om een account voor je partner aan te vragen. Neem hiervoor contact op met Clarian Wonen via 010-242 2360 of stuur een e-mail naar info@clarianwonen.nl. Jouw partner ontvangt de registratiecode vervolgens per post.
Ga naar Mijn Clarian Wonen en voer je e-mailadres en wachtwoord in. Nadat je op inloggen klikt, ontvang je op je mobiele nummer een sms met daarin een code. Als je deze code invoert in het inlogscherm, dan kun je inloggen.
Heb je nog geen account voor Mijn Clarian Wonen? Kies dan voor registreren.
-
Wanneer je jouw wachtwoord vergeten bent, kies je op de inlogpagina voor wachtwoord of e-mailadres vergeten en volg je de aangegeven stappen.
-
Je kunt een nieuwe registratiecode aanvragen door in het inlogscherm te kiezen voor ‘Registreren‘. Als je de vervolgstappen hebt uitgevoerd, ontvang je binnen 3 werkdagen een nieuwe registratiecode per post. De registratiecode is tot 3 maanden na de datum op de brief geldig.
Aflossen
-
Met eigen geld kun je bij Clarian Wonen volledig vergoedingsvrij aflossen. Los je af met geleend geld? Bijvoorbeeld door het oversluiten van de hypotheek? Dan kun je 10 procent vergoedingsvrij aflossen. Via Mijn Clarian Wonen kun je een voorlopige aflosnota aanvragen. Ga naar ‘Voorlopige aflosnota‘ en vul jouw gegevens in. In de aflosnota staat een schatting van de vergoeding die je moet betalen.
Hulp nodig van een adviseur?
Kom je er niet uit en heb je hulp nodig? Gelukkig hoef je het niet alleen te doen. Een onafhankelijke adviseur staat naast je, denkt mee en helpt je de beste keuze maken.